3 בינואר 2010

מועמדת + 1 מחפשת עבודה

אמהות צעירות לאחר חופשת לידה ובמהלך שנים ראשונות של אמהות מחפשות עבודה בדומה לכלל המומעדים הן נתקלות בקשיים ובנוסף לא פעם נאלצות להתמודד עם תחושות קשות עקב העדפה של מעסיקים את מועמדים ללא ילדים. כמה קשיים והצעות לשיפור המצב.

הקושי הראשון - חיפוש עבודה חדשה לאחר חופשת לידה ללא ניסיון לשלב בין העבודה לקריירה. השנה הראשנה תהיה השנה הכי קשה לאמא, פרידה למספר שעות מהתינוק, מחלות, הסתגלות למסגרת והתצטמקות של שעות העבודה לטובת איסוף הילדים בשעות הצהריים המאוחרות.

הקושי השני – מעסיקים מעדיפים לגייס מועמדים ומועמדות ללא ילדים אשר יכולים לתרום שעות רבות לטובת החברה ואינם תלויים בגורמים חיצוניים.

כמה דרכים יצירתיות לחיפוש עבודה.

דעי את זוכיותייך: על פי חוק במדינת ישראל חל איסור מוחלט על אפליה בקבלה לעבודה בגלל מגדר, מצב משפחתי, צבע עור ועוד. חוק מצד אחד וראיונות עבודה ומועמדים ללא ילדים שמקבלים את התפקידים נחשקים מצד שני.
עמימות כאסטרגטיה: אין חובה לציין מצב משפחתי על גבי קורות החיים. לאחר זימון לראיון והצגת הכישורים באופן אובייקטיבי, המועמד/ת המתאים/ה ביותר יקלט לחברה, במידה ויש הגבלת שעות, המעסיק הפוטנציאלי יבוא לקראת המועמדת האיכותית ביתר קלות מאשר רכזת גיוס בשלב הסינון הטלפוני.
תהי גמישה: לברר מהן דרישות התפקיד, שעות העבודה והאחריות המוטלת על העובד. כדאי להגיע מוכנה לראיון עבודה עם פתרונות להשלמת שעות חסרות: איך תשלימי את השעות, כמה פעמים בשבוע תוכלי להשאר מאוחר יותר והאם תוכלי לעבוד בערבים.
דגש על יציבות ומצויינות: על פי המחקרים הרבים הוכח, שאמהות עובדות יעילות יותר, לוקחות הפסקות קצרות, אינן נוהגות לבזבז זמן להפסקות קפה ומתעדפות משימות בצורה טובה יותר מעובדים רווקים. המצב המשפחתי הינו ערך מוסף למקצועיות שלך, הדגישי רצון ליציבות תעסוקתית, נכונות לעמידה ביעדים ואחריות אישית וכלכלית על המשפחה הצעירה.
נראות ברשתות חברתיות: במידה ובחרת לחפש עבודה באמצעות רשתות חברתיות בנוסף ללוחות אינטרנטיים, כדאי למחוק את תמונת הפעוט שלך מתמונה הראשית בפייסבוק. מגייסים רבים נוהגים להריץ שם של מועמד/ת בגוגל ולא יסתפקו בכרטיס של לינקדאין בלבד. אין פסול בתמונות ילדים בפייסבוק אם כי בכמה שבועות של חיפוש עבודה לא כדאי לפרט כל פעם שלילד יש נזלת או בקעה שן חדשה.
לסיכום, הציגי קבלות: ניהול קריירה לא מתחיל לאחר הלידה, כדאי לתכנן את החזרה למעגל העבודה עוד בשלב ההריון. יהיו כאלה שחזרה למקום העבודה הישן תהיה אופציה מועדפת. חלק יפנו לעבודה עמצאית מהבית וחלק יחפשו משרה גמישה. מומלץ לצבור נסיון ולהתמקצע בתחום, לשריין המלצות וממליצים לצבור קשרים אישיים, והכי חשוב, לא לרגיש פחות מקצועית עקב שינויים שחלו ומשרת החלומות ללא ספק תגיע בקרוב.



בהצלחה!

נילי חייקין


תגובה 1:

  1. אמנם לא התעמקתי בנתוני שוק העבודה של שנת 2013, אך מעניין עד כמה התקשורת החדירה לתודעת המעסיקים את היתרון התחרותי של אמהות עובדות בפן של יכולת ארגון ויעילות במקום עבודה. כבר הגיע הזמן שבידי כל מחפש עבודה תהיה אפשרות למצות את מלוא הפוטנציאל שלו ללא קשר למין, מוצא או מצב משפחתי.

    השבמחק